Politika

Orbánt újra hazugságon érték: a „magyarokat megkímélő” útdíj nem uniós kötelezettség, hanem a fideszes pénzéhség újabb jele

Bár Orbán Viktor a pénteken a Napi Gazdaságban megjelent interjújában azt mondta, hogy az M0-s körgyűrűt uniós kötelezettség miatt kell fizetőssé tenni, az Európai Bizottság a Portfolio.hu-nak cáfolta, hogy lenne bármiféle ilyen kötelezettség.

Rutinból hazudnak már

Orbán Viktor a Napi Gazdaságnak adott interjúban azt mondta: „az M0-s körgyűrű a magyar autópálya-rendszer része. Egyes részei uniós kötelezettség miatt válnak fizetőssé. Ez a külföldieket és a magyarokat is érinti. Egységes rendszert tudunk jól működtetni.” A kormányfő erre hivatkozva mondta azt, hogy a kormány ellenben kiépíti a megyei matricarendszert, amely „megkíméli a magyarokat”. Még szerdán, amikor először jelent meg a hír, hogy fizetni kell majd az M0-s használatáért, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium azt közölte, hogy a körgyűrű azért nem lesz teljes egészében fizetős, mert a sztráda egyes elemei uniós forrásból épültek vagy újultak meg, a díjasítást pedig az EU támogatási szabályai nem teszik lehetővé. Ezzel szemben a kormányfő pénteken megjelent interjúja után Csepreghy Nándor, az NFM helyettes államtitkára péntek este már azt közölte, hogy nincs ellentmondás Orbán állítása, miszerint az EU miatt kell fizetni és az NFM korábbi állítása között, miszerint éppen, hogy az EU miatt nem kell fizetni egyes szakaszokon. Csepreghy azt mondta, hogy az EU által 2010-ig finanszírozott közlekedési projektekben „kisebb volt a közösségi támogatási arány a maximális lehetőségnél, emiatt több hazai forrást kellett a beruházás mellé tenni. E projektek nem állnak meg anélkül, hogy ne vezetnék be azt az útdíjat, ami a hosszú távú minőségi fenntartását biztosítja, mert nem keletkezik az a folyamatos bevétel, ami a folyamatos karbantartást, a működési költséget finanszírozná”, vagyis „az útdíj az európai uniós szabvány, finanszírozási és rentabilitási szempontok betartása érdekében kerül bevezetésre”. A Portfolio.hu azonban megkereste az Európai Bizottság magyarországi képviseletének sajtóosztályát, amely Brüsszelből azt az egyértelmű választ kapta az útdíjjal kapcsolatban, hogy „semmilyen kötelezettséget nem fogalmazott meg az Európai Bizottság az M0-ás körgyűrű díjfizetőssé tételével kapcsolatban”. Hozzátették, hogy Budapestnek a dugódíj bevezetésére van kötelezettsége, viszont ha az M0-s fizetőssé tételéből bevétele származik majd a magyar államnak, akkor ezt figyelembe kell venni az EU által folyósítandó támogatás összegénél, vagyis ha Brüsszel pénzt fog adni a még meg nem épült szakaszokra, akkor valószínűleg kevesebbet fog adni, emiatt pedig módosítani kell a nagyprojektekről szóló listát és az uniós támogatásokat legkésőbb a projekt lezárásáig.